Wolność a odpowiedzialność. Rosenzweiga i Lévinasa krytyka Heglowskiej wolności ducha, Kraków 1991 (habilitacja).
Rozumowe poznawanie Boga, Bydgoszcz 2000.
Filozofia człowieka jako filozofia losu, Bydgoszcz 2000.
O umiejętności życia, Kraków 2002, 2004: 2, 2007: 3, 2016: 4.
Bóg w filozofii XX wieku. Od Lavelle’a do Tischnera, Kraków 2007.
O ulotności życia, Warszawa 2008, 2013: 2, 2016: 3.
Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. 1: Filozofia życia. Pragmatyzm. Filozofia ducha, t. 2: Neokantyzm. Filozofia egzystencji. Filozofia dialogu, Kraków 2009.
O zmienności życia, Warszawa 2013, 2016: 2.
Uniwersalne prawdy i prawa życia dla mądrych ludzi na trudne czasy, Warszawa 2018.
O bezprawiu i przyzwoitości oraz innych wadach i zaletach moralnych dla mądrych ludzi na trudne czasy, Warszawa 2020.
Artykuły w czasopismach i rozdziały w książkach
Milczenie, „Tygodnik Powszechny”, 6.03.1983, s. 8.
Krytyka materializmu dialektycznego w pracach Kazimierza Kłósaka, „Znak”, nr 35, 1984, s. 33-46.
Freedom as Reconciliation: The Essence of the Individual’s Freedom in the Philosophy of Hegel, „International Philosophical Quarterly”, vol. XXVII, Nr 106, 1987, s. 173-190.
Państwo a religia w filozofii G. W. F. Hegla, „Analecta Cracoviensia”, t. XX, 1988, s. 3-14.
Miłość mocniejsza niż śmierć. Franza Rosenzweiga filozofia zbawienia, „Przegląd Powszechny”, nr 12, 1988, s. 359-373.
Drzewo wiedzy i drzewo życia. Filozofia Franza Rosenzweiga w polemice z idealizmem G. W. F. Hegla, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, t. 33, 1988, s. 225-248.
Relacja jednostka – państwo w filozofii Hegla, „Zagadnienia filozoficzne w nauce”, nr X, 1988, s. 30-35.
Zur Auffasung der Freiheit im „neuen Denken” Franz Rosenzweigs, w: Der Philosoph Franz Rosenzweig (1886-1929) t. II: Das neue Denken und seine Dimensionen, Hrsg. W. Schmiedt-Kowarzik, Freiburg; München 1988, s. 673-687 (wersja polska: Wolność w „nowym myśleniu” Franza Rosenzweiga, „Analecta Cracoviensia”, XXI, 1989-1990).
Prawda w „nowym myśleniu” Franza Rosenzweiga, w: Rozum i Słowo. Eseje dialogiczne, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1988, s. 85-97.
Bibliografia prac poświęconych życiu i myśli Franza Rosenzweiga, w: Rozum i Słowo. Eseje dialogiczne, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1988, s. 85-97.
Franza Rosenzweiga filozofia religii, w: Religijność społeczeństwa polskiego lat 80-tych – od pytań filozoficznych do problemów empirycznych, red. M. Grabowska, T. Szawiel, Warszawa 1989, s. 35-52 (przedruk „Res Publica”, nr 10/88, s. 146-155; wyd. ponowne Franza Rosenzweiga filozofia religii, w: Religijność społeczeństwa polskiego lat 80., red. M. Grabowska, T. Szawiel, Warszawa 2005).
Wolność ontologiczna w filozofii Emmanuela Lévinasa, „Studia Filozoficzne” nr 291-292, 1990, s. 171-187.
Odpowiedzialność a sprawiedliwość. O naturze relacji społecznych w filozofii Lévinasa, w: Zawierzyć człowiekowi. Księdzu Józefowi Tischnerowi na sześćdziesiąte urodziny, Kraków 1991, s. 121-129.
Samotność po Auschwitz. Od samotności ontologicznej do samotności wobec Boga u Emmanueła Lévinasa, „Znak”, 431, 1991.
Judaizm – chrześcijaństwo – prawda, „Znak”, nr 432, 1991, s. 42-45.
Freiheit und Verantwortung – Hegel, Rosenzweig, Lévinas Philosophie der Kriesenzeit, w: Dialogdenken – Gesellschatsethik, Hrsg. A. Bäumer, M. Benedikt, Wien 1991, s. 331-361.
Wychowanie jako spotkanie osób, „Znak”, nr 436, 1991 (wielokrotnie przedrukowywany w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005: 4), przetłumaczony i opublikowany w języku włoskim: L’educazione come incontro di persone, „II nuovo areopago, Anno” 11, numero 2(42) estate 1992, s. 42-49.
Wolność i świadectwo, „Znak” nr 440, 1992.
Ks. Kłósaka krytyka materializmu, „Studia Philosophie Christiane”, 2, 1992, s. 109-126.
Bóg daleki – Bóg bliski. Filozoficzne dylematy Emmanuela Lévinasa, „Znak”, nr 447, 1992, s. 62-71.
Samotność, w: Telefon zaufania w profilaktyce patologii społecznej, Częstochowa 1993, s. 25-32.
Gott in der Philosophie von Emmanuel Lévinas, „Analecta Cracoviensia“, t. XXV.
Wychowanie do wolności, w: Znak, IV (1993) (przekład i publikacja w języku słowackim: Vychova k slobode, „Brazda”, December 1993, Marec 1994) (przedruk w: O umiejętności życia, Kraków 2002).
Freiheit als Wesenszug des Menschen, w: Machen sie sich frei, Hrsg. Franz Haslinger, Wien 1993.
Fenomenologia ludzkiego losu, w: Księga pamiątkowa na 60-lecie prof. W. Stróżewskiego, Kraków 1994 (przedruk w: O umiejętności życia, Kraków 2002).
Znaczenie idei Boga w filozofii Lévinasa, w: E. Lévinas, O Bogu, który nawiedza myśl, Kraków 1994, s. 7-38.
Myślenie z wnętrza nihilizmu, „Znak”, nr 469, 1994, s. 4-14 (przedruk w: O umiejętności życia, Kraków 2002).
Od metafizyki do mistyki. Rosenzweiga krytyka zachodniego paradygmatu metafizyki, „Znak Idee”, nr 7, s. 88-96.
Istota wolności człowieka, „Zeszyty Karmelitańskie”, nr 3-4(6-7), 1994, s. 7-22.
Czas ludzki, czyli doświadczenie tożsamości człowieka, „Zeszyty Karmelitańskie”, Nr 1(8), 1995, s. 59-70.
Freedom vs. Responsibiłity. Hegeł, Rosenzweig, Levinas: Phiłosophies of the Times of Crisis, „AnalectaCracoviensia”, t. XXVI, 1994 , s. 23-47.
Koncepcja wolności w filozofii R. Ingardena, w: Roman Ingarden a filozofia naszego czasu, red. A. Węgrzecki, Kraków 1995, s. 173-179.
Miłość i śmierć, „Znak”, nr 486, 1955, s. 61-75 (przedruk w: O umiejętności życia, Kraków 2002).
Wosnutanie swobody w siemie, w: XVIII Mieżdunarodnyjkongriesssiemi, Maskwa 1966, s. 474-478.
Wolność, odpowiedzialność, solidarność. R. Rorty — E. Levinas, w: Myślenie w czasach wieloznaczności, Szczecin 1997, s. 75-92.
Poznawać czy rozumieć? Hermeneutyczne podstawy filozofii człowieka?, w: Hermeneutyka a psychologia, Kraków 1997, s. 11-17.
F. Rosenzweig, „Gwiazda zbawienia”, w: Przewodnik po literaturze filozoficznej XX w., t. V, Warszawa 1997, s. 364-378.
Wdzięczność, w: Honoris causa. Księga pamiątkowa. Ku czci Józefa Tischnera, Łódź 1997, s. 132-137 (przedruk w: O umiejętności życia, Kraków 2002).
Enigma cierpienia, „Znak” nr 516, 1998, s. 29-40 (przedruk w: Człowiek wobec religii, s. 223-236).
Wstęp do Gwiazdy Zbawienia F. Rosenzweiga, Kraków 1998, s. 19-45.
Świętość bycia filozofem. Droga do wiary uczniów Edmunda Husserla, „Tygodnik Powszechny”, nr 3, 17.01.1999, s. 8 (zmieniona i poszerzona wersja w: Bóg w filozofii XX wieku, Kraków 2007).
„Fides et ratio”. Pytania filozofa, „Znak”, nr 527, 1999.
O samotności, „Przegląd Filozoficzny”, nr 1, 1999 (przedruk w: O umiejętności życia, Kraków 2002).
Bóg w filozofii Franza Rosenzweiga, „Przegląd Filozoficzny”, nr 2, 1999, s. 91 (przedruk w: Bóg w filozofii XX wieku, Kraków 2007).
Freiheit und Verantwortung, also die Suche über Freiheit haben und „frei sein „, „Dialog”, nr 9, Bielefeld 2000 (przedruk w: Wolność i odpowiedzialność w księdze pamiątkowej ku czci prof. Ryszarda Panasiuka, Łódź 2000).
Bóg w filozofii J. Tischnera, „Znak”, nr 550, 2001.
O cierpieniu, w: Mistrzowie w krainie życia, Warszawa 2001.
Wolność i władza, „Civitas”, nr 5, 2001.
Chrześcijańskie korzenie Tischnerowskiej filozofii człowieka, „Znak”, 2004 nr 588.
Prawda a religia, „Nowe Książki”, 2004, nr 5.
Człowiek, hasło do Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN (15 stron).
Filozofia, hasło do Wielkiej Encyklopedii Powszechnej PWN (30 stron – wraz z Wawrzyńcem Rymkiewiczem).
Na śladach ducha absolutnego. Lévinas – Hegel, w: Lévinas i inni, red. T. Gadacz, J. Migasiński, Warszawa 2002.
Zagadka zagadki, w: J.M. Rymkiewicz, Przez zwierciadło, Kraków 2003, s. 77-84 (posłowie).
Filozof w polis, w: Wielkość i piękno filozofii, Kraków 2003.
Problem zła w filozofii J. Tischnera, „Horyzonty wychowania”, nr 4, 2005 (przedruk w: Bóg w filozofii XX wieku).
Myśl religijna A.J. Heschela, w: Polacy o religii. Od myślenia religijnego do filozofii, Kraków 2005 (przedruk w: Bóg w filozofii XX wieku).
Racje za personalistyczną filozofią wychowania (wraz z K. Karczmarek), w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, wyd. 2, Kraków 2005.
Simmel i filozofia życia, „Sztuka i Filozofia”, nr 27, 2005, s. 5-30.
Cierpienie i miłosierdzie. Pytania do Józefa Tischnera i Jana Pawła II, „Znak”, nr 611, 2006, s. 21-35.
Teologia szkoły frankfurckiej, „Kronos”, nr 1, 2006 (przedruk w: Bóg w filozofii XX wieku).
Jean Paul Sartre i fenomenologia, w:J.-P. Sartre, Transcendencja Ego, Warszawa 2006.
„Transcendencja tak transcendentna, że aż nieobecna”. Bóg potrzeby – Bóg pragnienia w filozofii Emmanuela Lévinasa, w: Od filozofii refleksji do hermeneutyki. Francuska filozofia religii, red. J. Barcik, Kraków 2006 (przedruk w: Bóg w filozofii XX wieku).
Między metafizyczną Obecnością a Nieobecnością Louis. Lavelle, Rene Le Senne, Jean Nabert, w: Od filozofii refleksji do hermeneutyki. Francuska filozofia religii, red. J. Barcik, Kraków 2006 (przedruk w: Bóg filozofii XX wieku).
Fenomenologia życia Emmanuela Lévinasa, w: Emmanuel Lévinas. Filozofia, teologia, polityka, red. A. Lipszyc, Warszawa 2006 (przedruk w: Bóg w filozofii XX wieku).
Czas, wieczność, sens dziejów, w: Religia wobec historii, historia wobec religii, red. E. Przybył, Kraków 2006.
Granice wolności, w: Wolność w epoce poszukiwań, red. M. Szulakiewicz, Z. Kapusta, Toruń 2007.
Od myślenia historycznego ku religijnemu. Bóg w filozofii Franza Rosenzweiga, w: Demitologizacja, świadectwo, dialog. Niemiecka filozofia religii, red. J. Barcik, G. Chrzanowski OP, Kraków 2008.
Co to jest prawda, „Tygodnik Powszechny”, nr 33, 2008, s. 30-31 (polemika z Spór o rzeczywistość: między fundamentalizmem a nihilizmem, Michał Paweł Markowski, „Tygodnik Powszechny”, nr 31, 2008).
Fenomenologia aktu religijnego Adolfa Reinacha, w: Demitologizacja, świadectwo, dialog. Niemiecka filozofia religii, red. J. Barcik, G. Chrzanowski OP, Kraków 2008.
Duch i prawda w filozofii pierwszej połowy XX wieku, w: Prawda w życiu moralnym i duchowym, red. D. Probucka, Kraków 2009, s. 165-173.
Kultura i odpowiedzialność, „Zarządzanie Kulturą”, R. 3, 2010, s. 207- 212. Także Kultur und Verantwortung, „Kulturmanagement”, Bd. 3, 2010, s. 107-112; Culture and responsibility, „Culture Management”, Vol. 3, 2010, s. 9-14.
Problem prawdy w kontynentalnej filozofii współczesnej, w: Panorama współczesnej filozofii polskiej. Księga pamiątkowa VIII Polskiego Zjazdu Filozoficznego, red. J. Jadacki, Warszawa 2010.
Cierpienie i miłosierdzie: pytania do ks. Józefa Tischnera i Jana Pawła II, w: Rozumieć cierpienie? Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość chrześcijaństwa, red. D. Łukasiewicz, M.K. Siwiec, S. Warzyński, Bydgoszcz 2010, s. 33-45.
Wartości w czasach zamętu, w: Wartościowanie współczesnej przestrzeni miejskiej, red. M. Madurowicz, Warszawa 2010, s. 17-30.
Bankructwo czy „tylko” kryzys, „Znak”, nr 658, 2010, s. 89-97.
Pojecie autentyczności, w: W kierunku autentyczności. Twórcza ekspresja i artyści z kręgu art brut, Kraków 2011, s. 22-29.
Lęk przed samotnością jako choroba ducha, (wraz z Kingą Elert), w: H. Levin, Udręka życia, Warszawa 2011 (Teatr Narodowy), s. 9-16.
The humanities between Bio-, Info-, Techno- and „Bullshit”. Methodological foundations of the humanities, w: The humanities today and the idea of interdisciplinary studies: in honor of Jerzy Axer, Warszawa 2011, s. 35-46.
Religia immanencji czy religia bez religii?, w: Świat i wiara w godzinie przełomu, red. J. Jagiełło, Kraków 2011, s. 108-121.
Jedność i dialog w filozofii Boga Paula Natorpa, Hermanna Cohena i Franza Rosenzweiga, w: Nieświadomość i transcendencja. Teksty dedykowane Profesor Zofii Rosińskiej, red. J. Michalik, Warszawa 2011, s. 429-436.
Czy bycie jest złe? Doświadczenie Il y a i uciekania w filozofii Emmanuela Levinasa, „Kronos. Metafizyka, Kultura, Religia”, nr 2, 2011, s. 230-236.
Sens bycia i etyka według Emmanuela Levinasa, w: Etyka i sens życia, red. D. Probucka, Kraków 2011, s. 21-29.
Deux versions de la phénoménologie – Husserl et Lévinas, w: Entre I’objectivité et la subjectivité: I’intentionnalitédans la phénoménologie française, red. A. Gielarowski, R. Grzywacz, Kraków 2011, s. 65-76.
Tożsamość uniwersytetu w czasach cywilizacyjnych przemian – przegląd problematyki (wraz z Pawłem Kłoczowskim), „Argument. Biannual Philosophical Journal”, vol. 1, 2011, nr 2.
Profesor Antoni Kępiński – myśliciel dialogiczny, „Psychoterapia”, nr 4, 2012, s. 19-26.
Józefa Tischnera etyka wartości i nadziei, w: W kręgu inspiracji personalizmu etycznego: Ślipko – Tischner – Styczeń, red. P. Duchliński, Kraków 2012, s. 169-178.
Dachte Edith Stein thomistisch oder augustinisch?, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, Vol. 57, 2012, s. 217-233.
Søren Kierkegaard – prekursor filozofii dialogu, w: Aktualność Sørena Kierkegaarda w filozofii, teologii, literaturze – w 200. rocznicę urodzin, monografia wieloautorska, red. ks. M. Hintz, M. Urbańska-Bożek, Sopot–Gdańsk, 2013, s. 80-88.
Czy cierpienie jest złe?, w: Etyka a zło, red. D. Probucka, Kraków 2013, s. 7-15.
Kryzys „europejskiego człowieczeństwa”, w: Karl Jaspers: człowiek w epoce przełomu, red. C. Piecuch, Kraków 2013, s. 128-137.
Bóg i tragiczność w filozofii Józefa Tischnera i Romano Guardiniego, w: Romano Guardini, Józef Tischner: dramat odpowiedzialności, red. L. Hagedorn, Z. Stawrowski, Kraków 2013, s. 117-141.
Studia i odpowiedzialność, „Znak”, nr 4, 2013, s. 80-84.
Dramat dobra w perspektywie ludzkiej skończoności w filozofii ks. Józefa Tischnera, w: Fenomenologia polska a chrześcijaństwo, red. J. Gomułka, K. Tarnowski, A. Workowski, Kraków 2014, s. 339-352.
Rozumowe poznawanie Boga, w: Fenomenologia polska a chrześcijaństwo, red. J. Gomułka, K. Tarnowski, A. Workowski, Kraków 2014, s. 217-240.
Wolność i tragizm, w: Polifoniczny świat Kierkegaarda. Księga honorowa dedykowana Profesorowi Karolowi Toeplitzowi, red. E. Kasperski, M. Urbańska-Bożek, Gdańsk 2014, s. 347-359.
Hermeneutyka jako filozofia dziejowości. Studium myśli Diltheya, Yorcka, Heideggera, Gadamera, Vattima, red. W. Torzewski, Bydgoszcz 2012 (recenzja),„Argument. Biannual Philosophical Journal”, vol. 4, 2014, nr 1.
Pięć koncepcji dialogu, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, 2015, s. 75-91.
Problem relacji społecznych w filozofii Martina Bubera, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, nr 4, 2015, s. 277-288.
Le drame de biens dans la perspective de la finitude humaine dans la philosophie Józef Tischner, w: Phénoménologie polonaise et christianisme, K. Tarnowski (dir.), Paris, Cerf, 2015, s. 425-442.
Connaître Dieu par la raison, w: tamże, s. 275-302.
Uniwersytet w czasach marnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, 2016.
Znaczenie idei Boga w filozofii Emmanuela Levinasa, w: Filozofia Boga, cz. 1: Poszukiwanie Boga, Lublin 2017.
Marcin Luter i filozofia, w:„Kolana zginaj tylko przed Panem”. Wkład protestantyzmu w kulturę Zachodu, red. Z. Paska, Kraków 2017.
Wstęp do wydania polskiego Karla Jaspersa idea uniwersytetu, w: Idea uniwersytetu, K. Jaspers, przekład W. Kunicki, Warszawa 2017.
Czy myślenie chroni nas przed złem?, w: Filozofia wobec zła.Od spekulacji do transgresji, red. M. Drwięga, R. Strzelecki, Kraków 2018.
Uniwersytet w czasach bezmyślności, w: 40 lat filozofii w Uczelni Papieskiej w Krakowie, red. J. Jagiełło, Kraków 2018.
Franz Rosenzweig o miłości i śmierci, w: Oblicza świata w dyskursach kultury. Księga pamiątkowa dedykowana Ignacemu S. Fiutowi, red. J. Dębickiego, A. Małeckiej, Kraków 2019.
Teksty popularnonaukowe
F. G. Lorca, Dom Bernardy Alba, Wprowadzenie do programu (Teatr Stary w Krakowie), czerwiec 1991.
Wolność i świadectwo, „Znak” nr 440, 1992.
Wierność, która wyzwala, „Znak” nr 449, 1992.
Wychowywać do wolności, „Tygodnik Powszechny” 18.05.1994.
Myśli o wychowaniu (wybór tekstów), „Znak”, nr 498, 1996.
Józef Tischner, „Nowe książki”, nr 3, 1998(okładka). Spór o istnienie człowieka. Wywiad z ks. prof. Józefem Tischnerem, „Nowe Książki”, tamże.
Stańcie się jak dzieci, „Tygodnik Powszechny”, nr 3(21), 12.04.1998, (Kontrapunkt), s. III.
Ankieta na temat Encykliki Fides et Ratio, „Przegląd Filozoficzny”, nr 4, 1999.
Pytania filozofa, „Znak”, nr 527, 1999.
Wobec cierpienia, „Tygodnik Powszechny”, nr 43, 24.10.1999.
Myślenie z bólu innych, „Tygodnik Powszechny”, nr 28, 2000.
Dzieci na łasce kaprysu. Komentarze, „Tygodnik Powszechny”, nr 40, 2000.
Cień życia, „Tygodnik Powszechny”, nr 45, 2000.
Uwiedzeni przez prawdą. Tischner mistrz i nauczyciel, „Tygodnik Powszechny”, nr 4, 2000.
Miłość i sprawiedliwość. Czy Bogu potrzebne są ofiary?, „Tygodnik Powszechny”, nr 4, 2001.
Dobry chłop, ale niedialogiczny, „Tygodnik Powszechny”, nr 11, 2001.
Dzieło ponadkonfesyjne, „Rzeczpospolita”, 12-13.05.2001.
List do Jacka Holówki, „Znak”, nr 554, 2001.
Czym jest polski kapitalizm? [Diagnozy], „Znak”, nr 573, 2003.
Pragnienie i odpowiedzialność, „Rzeczpospolita”, 20.10.2006.
Żyjemy pod presją osiągnięcia sukcesu, który zbyt często mylimy ze szczęściem, „Dziennik”, 19.07.2007.
„Dlaczego akurat on?” Na takie pytanie nigdy nie będziemy mieli jednoznacznej odpowiedzi, „Dziennik”, 25.07.2007.
O błądzeniu, „Charaktery”, 2007.
Fiskus niech ściga ojca Rydzyka a nie wybitnego naukowca, „Dziennik”, 14.05.2008.
„Co to jest prawda”?, „Tygodnik Powszechny”, 17.08.2008.
Muzeum im. Josefa Fritzla: bestia ludzka, „Tygodnik Powszechny”, nr 40, 2008.
Pierwszy z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 2, 2010.
Drugi z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 3, 2010.
Trzeci z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 4, 2010.
Czwarty z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 5, 2010.
Piąty z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 6, 2010.
Szósty z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 7, 2010.
Ostatni z siedmiu przesądów na temat wolności, „Charaktery”, nr 8, 2010.
Wzorzec pracownika naukowego według Karty Oceny Jednostki dla nauk humanistycznych, społecznych i dziedzin sztuki (według Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 24 lipca 2009 roku), „Konspekt”, nr 4(37), 2010.
Lęk przed samotnością jako choroba ducha (wraz z K. Elert), w: H. Levin, Udręka życia, przekład A. Olek, Teatr Narodowy, Warszawa 2011.
Hołd pokoleniom straconym, „Tygodnik Powszechny”, nr 16, 2011, s. 12.
O książkach, wyboru dokonał T. Gadacz, „Konspekt”, nr 1(38), 2011.
Laudacja [z okazji wręczenia doktoratu honoris causa Jerzemu Owsiakowi, Uniwersytet Pedagogiczny], Kraków 2012.
Kryzys europejskiego człowieczeństwa, „Charaktery”, nr 3, 2012.
Powszechne pragnienie, „Charaktery”, nr 1, 2013.
Nie zabiegaj o szczęście, „Charaktery”, nr 2, 2013.
Ambicja, „Charaktery”, nr 12, 2013.
Przyjemność i radość, „Charaktery”, nr 3, 2013.
Pesymizm, optymizm, realizm, „Charaktery”, nr 5, 2013.
Cierpliwość, „Charaktery”, nr 1, 2014.
Duma, „Charaktery”, nr 9, 2014.
Honor, „Charaktery”, nr 8, 2014.
Kłamstwo, „Charaktery”, nr 10, 2014.
Lenistwo, „Charaktery”, nr 11, 2014.
Mądrość, „Charaktery”, nr 12, 2014.
Kim jest człowiek?, w: Patrz – człowiek. W stronę edukacji międzykulturowej, koncepcja i red. Z. Fałtynowicz, Białystok 2014.
Czym jest śmierć dla ateisty?, „Polityka”, nr 44, 2014.
Męstwo, „Charaktery”, nr 1, 2015.
Milczenie, „Charaktery”, nr 2, 2015.
Miłość, „Charaktery”, nr 3, 2015.
Nadzieja, „Charaktery”, nr 4, 2015.
Odpowiedzialność, „Charaktery”, nr 7, 2015.
Pochlebstwo, „Charaktery”, nr 8, 2015.
Pokora, „Charaktery”, nr 9, 2015.
Prawdomówni, „Charaktery”, nr 10, 2015.
Prostota, „Charaktery”, nr 11, 2015.
Łagodność, „Charaktery”, nr 4, 2015.
Nienawiść, „Charaktery”, nr 5, 2015.
Prawość, „Charaktery”, nr 12, 2015.
Próba człowieczeństwa, „Charaktery”, nr 10, 2015.
Rozwój: ale jaki?, w: Po pierwsze człowiek. Rozwój ma wiele twarzy, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Warszawa 2015.
Próba człowieczeństwa, „Charaktery”, nr 10, 2015.
Edukacja w pułapce, „Newsweek”, nr 36, 2015.
Przebaczenie, „Charaktery”, nr 2, 2016.
Przyjaźń, „Charaktery”, nr 3, 2016.
W dialogu, „Charaktery”, nr 4, 2016.
Pycha, „Charaktery”, nr 4, 2016.
Radość, „Charaktery”, nr 5, 2016.
Życie to ciężka praca, „Coaching”, nr 2, 2016.
Nasze wady narodowe według Tischnera, „Gazeta Wyborcza”, 19-20.03.2016.
Roztropność, „Charaktery”, nr 6, 2016.
Recenzje
Ontologia czy metafizyka Kanta?, recenzja książki J. Rolewskiego, Kant a metafizyka, „Logos i Ethos”, nr 2, 1992.
Wierność, która wyzwala, „Znak”, nr 449, 1992.
R. Rorty, Przygodność, ironia, solidarność, „Przegląd Filozoficzny”, nr 3(19), 1996, s. 180-185.
Czy człowiek jest pojęciem anachronicznym?, „Nowe Książki”, nr 9, 1979, s. 11-13.
„Jest moc w myśleniu”, „Nowe Książki”, nr 3, 2006, s. 1.
Hermeneutyka jako filozofia dziejowości: studium myśli Diltheya, Yorcka, Heideggera, Gadamera i Vattima, red. W. Torzewski, Bydgoszcz 2012, „Argument. Biannual Philosophical Journal”, Vol. 4, nr 1, 2014, s. 173-180
Historiozofia Teilharda de Chardin wobec tradycyjnej myśli chrześcijańskiej, red. M. Karas, Kraków 2012, „Kronos”, nr 1, 2015, s. 295-297.
Uznanie jako zobowiązanie: Jakub Kloc-Konkołowicz, Anerkennug als Verpflichtung. Klassische Konzepte der Anerkennung und ihre Bedeutung für die aktuelle Debate, Königshausen & Neumann, Würzburg 2015, „Diametros [Dokument elektroniczny]. — Czasopismo elektroniczne”, nr 58, 2018.
Redakcja książek i czasopism
Twarz Innego, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1985 (wraz z B. Baranem i J. Tischnerem).
Transcendencje, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1986 (wraz z B. Baranem i J. Tischnerem).
Rozum i słowo. Eseje dialogiczne, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1988 (wraz z B. Baranem i J. Tischnerem).
J. Patočka, Świat naturalny a fenomenologia, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1988 (wraz z B. Baranem i J. Tischnerem).
Z fenomenologii wartości, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1988 (wraz z B. Baranem i J. Tischnerem).
G. Scholem, O głównych pojęciach judaizmu, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1989 (wraz z B. Baranem i J. Tischnerem).
Redakcja czasopisma Logos i Ethos: Nr 1/1991, 1/1992, 2/1992, 1/1993, 2/1993, 1/1994 (redaktor naczelny).
Zawierzyć człowiekowi. Księdzu Józefowi Tischnerowi na sześćdziesiąte urodziny, Kraków 1991 (wraz z Karolem Tarnowskim).
P. Ricoeur, Filozofia osoby, Kraków 1992 (wraz z K. Tarnowskim).
Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, Kraków 1993.
Z. Stawrowski, Państwo i prawo w filozofii Hegla, Kraków 1994.
A. Karoń, Spotkanie z Bogiem i z drugim w myśli Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Kraków 1994.
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O życiu. O śmierci, Kraków 1995 (wybór i wstępy).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O miłości. O nienawiści, Kraków 1995 (wybór i wstępy).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O mądrości. O głupocie, Kraków 1995 (wybór i wstępy).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O samotności. O spotkaniu, Kraków 1995 (wybór i wstęp).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O człowieku, Kraków 1995 (wstęp i wybór).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O przyjaźni. O wrogości, Kraków 1995 (wstęp i wybór).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O szczęściu. O nieszczęściu, Kraków 1995 (wstęp i wybór).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O cierpieniu. O przyjemności, Kraków 1996 (wstęp i wybór).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O zazdrości. O zawiści, Kraków 1996 (wstęp i wybór).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O wolności. O niewoli, Kraków 1996 (wstęp i wybór).
Wypisy z ksiąg filozoficznych: O prawdzie. O kłamstwie, Kraków 1996 (wstęp i wybór).
Religia. Encyklopedia PWN, t. 1-9, Warszawa 2001-2003 (wraz z B. Milerskim).
Lévinas i inni, Warszawa 2002 (wraz z J. Migasińskim).
A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 2003.
I. Kant, Antropologia w ujęciu pragmatycznym, Warszawa 2005 (Klasycy Filozofii).
H. Bergson, Energia duchowa, Warszawa 2006 (Klasycy Filozofii).
Mikołaj z Kuzy, De Ludo globi, Warszawa 2006 (Klasycy Filozofii).
F. Ebner, Słowo i realności duchowe, Warszawa 2006 (Klasycy Filozofii).
H. Kołłątaj, Prawa i obowiązki naturalne człowieka oraz O konstytucji w ogólności, Warszawa 2006 (Klasycy Filozofii).
M. Henri, Fenomenologia życia, Warszawa 2007 (Klasycy Filozofii).
Giovanni Pico della Mirandola, Oratio de hominis dignitate = Mowa o godności człowieka, Warszawa 2010 (Klasycy Filozofii).
J.-L. Marion, Będąc danym, Warszawa 2007 (Klasycy Filozofii).
E. Levinas, Odkrywając egzystencję z Husserlem i Heideggerem, Warszawa 2008 (Klasycy Filozofii).
M. Dummett, Natura i przyszłość filozofii, Warszawa 2010 (Klasycy Filozofii).
J.O. de La Mettrie, Dzieła filozoficzne, Warszawa 2010 (Klasycy Filozofii).
E. Husserl, Logika formalna i logika transcendentalna, Warszawa 2011 (Klasycy Filozofii).
N. Malebranche, Poszukiwanie prawdy, t. 1, Warszawa 2011 (Klasycy Filozofii).
N. Malebranche, Poszukiwanie prawdy, t. 2, Warszawa 2011 (Klasycy Filozofii).
Przekłady
E. Rosenstock-Huessy, Gramatyka duszy, w: Filozofia dialogu, red. B. Baran, Kraków 1991, s. 98-110 (j. niemiecki).
E. Lévinas, Franz Rosenzweig: współczesna myśl żydowska, w: Twarz Innego, „Teksty filozoficzne”, Kraków 1985, s. 109-125, (wraz z J. Sado, j. francuski).
E. Lévinas, Twarz, w: Twarz Innego, s. 149-153; Bycie i odpowiedzialność, w: Rozum i Słowo. Eseje dialogiczne, Kraków 1988, s. 56-63 i 101-103 (j. francuski).
N. Abbagnano, Długa droga w poszukiwaniu człowieka, w: Wypisy z ksiąg filozoficznych: O człowieku (j. włoski).
R. Guardini, Zjawisko sumienia, „Znak”, nr 494, 1996 (j. niemiecki).
F. Rosenzweig, Gwiazda Zbawienia, Kraków 1998, s. 693 (j. niemiecki).
W ramach prowadzonego przeze mnie translatorium powstały przekłady dwóch dzieł: H. Bergson, Dwa źródła moralności i religii, opublikowanego jako praca seminaryjna (tłum. P. Kostyło, K. Skorulski) (publikacja w Znaku) i Ch. Taylor, Źródła podmiotowości, opublikowanego jako praca seminaryjna (tłum. M. Gruszczyński, A. Lipszyc) (publikacja w PWN w serii: Klasycy Filozofii Współczesnej).